Zondagmiddag 5 september opende de tentoonstelling -TIDES- bij Imaginair op Dijledonk. De tentoonstelling geeft een inkijk in het indrukwekkende oeuvre van Koenraad Tinel, met een grote selectie vroeger tot recent geëxposeerde sculpturen, naast nooit eerder getoond werk. Ook tekeningen zijn te zien in de voormalige meubelfabriek. Aan de overzichtstentoonstelling wordt een programma gekoppeld met lezingen, nocturnes en concerten.
“Het klikte”, zegt de kunstenaar lachend, “ik ben altijd al een pionier geweest.” Koenraad Tinel gaat de dans aan met de jonge Artspace IMAGINAIR. Zonder twijfel spraken de oppervlakte en het karakter van de industriële site hem aan. Een oude meubelfabriek, duizenden vierkante meter open ruimte, de patina die de loop der jaren over de structuren heen goot: het is een locatie die vraagt om het werk van Tinel.
Koenraad Tinel exposeert in De oude Meuropfabriek. — © Erik Van Eycken
Er staan talloze kunstwerken in de grote hallen. — © Erik Van Eycken
TIDES opent in de enorme centrale fabriekshal met Grote kano, deel van het in 2003 verwezenlijkte drieluik Silent navigations, waarna de bezoeker tegemoet wordt getreden door Stoet (2020). De uit maar liefst achttien figuren opgebouwde Stoet was enkel nog maar te zien in Tour & Taxis, nu precies een jaar geleden. In de verste uithoek van de centrale hal, staat het nieuwste werk van de kunstenaar, gerealiseerd in 2021, een ensemble van zeven sculpturen rond het thema liegen. Tinel bouwt zijn beelden op met stalen structuren die hij met gips en jute bekleedt en in witte en donkere tinten patineert.
Tinel brengt zowel oud als nieuw werk. — © Erik Van Eycken
Het was tijdens een locatiebezoek met het oog op een reünie van de deelnemers van de opera PUSH, dat natuurlijkerwijs het idee voor de tentoonstelling TIDES opborrelde. De opera die in 2019 haar Belgische première kende in opera De Munt in Brussel, brengt de verhalen van Simon Gronowski en Koenraad Tinel samen tot een ode aan vergiffenis en een hommage aan het leven tout court. Simon Gronowski was elf toen hij samen met zijn moeder op een trein van Mechelen naar Auschwitz werd gezet, een traject dat weinigen hebben overleefd.
De trein werd op 19 april 1943 tot stilstand gebracht in Boortmeerbeek. Simon kon ontsnappen en bleef zo gespaard van de vreselijke eindbestemming van de rit. Koenraad Tinel was zes toen de oorlog uitbrak. Hij groeide op in een Nazigezin, waardoor hij de trieste geschiedenis beleefde uit een heel ander, echter evenzeer pijnlijk perspectief. Net als Simon werd hij in zijn jonge leven geconfronteerd met de gevolgen van volwassen keuzes waar hij als kind geen vat op had. Wanneer Simon Gronowski en Koenraad Tinel mekaar ontmoeten (2011), wordt de basis gelegd voor een vriendschap die, zo lijkt het wel, voorbestemd was te ontstaan.
Op 3 oktober zullen enkele herwerkte fragmenten uit PUSH, een opera van Howard Moody, weerklinken temidden van de tentoonstelling van Tinel, in het rauwe decor van de industriële site in Rijmenam. Daarnaast wordt een programma met gesprek en muziek rond de tentoonstelling TIDES geweven.